4. Skitsystem – Stigmata

stigamataFörst ett klargörande: Jag bor i Oslo med 7 killar, jobbar fan hela tiden och har noll fritid vilket dessvärre innebär att jag inte har tid att leta reda på så mycket bra musik. Detta leder således till att jag ber er som läser detta om tips. Vad för nya skivor har släppts nyligen eller ska släppas snart? Skicka in tips, jag har fan abstinens här.

Sådär, över till plats nummer fyra på denna ärosamma lista. En plats som ockuperats av kriminellt förbisedda Skitsystem (jag vet att de inte är förbisedda inom sin genre men det skiter jag i, deras låtar borde vara så pass välkända att min mormor skulle nynna på de). Att gruppen även gick i graven – eller tog ”uppehåll på obestämd tid” som det så vackert heter – 2007 är också det kriminellt i paritet med likplundring.

Skitsystem bildades 1994 av At the Gates- medlemmarna Adrian Erlandsson (trummor) och Tompa Lindberg (sång) tillsammans med Fredrik Wallenberg. 1995 släpptes första livstecknet i form av 7″-singeln ”Profithysteri” och med tiden släpptes även två album (”Grå Värld/Svarta Tankar” och ”Enkel Resa till Rännstenen”) tillsammans med ett antal singlar och splitar. Adrian hoppade dock av bandet 1998 för att satsa på nystartade ”The Haunted” och Tompa hoppade även han av, dock efter 2001 års ”Enkel Resa till Rännstenen”. Medlemmarna på 2006-års svanesång ”Stigmata” stavas då Fredrik Wallenberg (gitarr och sång), Alex Höglind (bas och sång), Karl Persson (trummor) och Mikael Kjellman (gitarr). Å jävlar i fan i helvetet vilket röj det fanns i denna uppsättning.

Den som letar efter dynamik och nyanser i musik ska hålla sig så långt ifrån detta gäng de bara kan, detta är nämligen fullt ställ rakt igenom och någon andpaus kan ni bara drömma om. Från inledande ”Apokalyspsens Svarta Änglar” till avslutande ”Lepra” så delar bandet ut så många pungsparkar att hela Europas manliga befolkning skulle bli impotent på en kvart. Helt jävla fucking underbart. Samhällskritiken är hela tiden där, och den är mycket mer subtil än vad man kan tro om man verkligen lyssnar.  ”Solidaritetens Sista Utpost”, ”Hat Klass och Rang” och framförallt skrämmande ”Blodskam” är så lysande textsmässigt att jag vill ta till lipen.

Skitsystem är – precis som namnet tillstår – ett kängband, men de flörtar även med metal (det har visserligen alltid varit så men det blir aldrig lika tydligt som på ”Stigmata”). Grunden är hela tiden D-takt men all form av brutal och extrem musik verkar ha fått ta rum här. Som grädde på moset kan jag säga att skivan knappar in på 33 minuter. 12 låtar på 33 minuter!! Så ska det gå till alla ni därute som älskar att skriva skivor långa nog att ackompanjera en tågfärd på transsibiriska järnvägen. Vill även avslutningsvis vända mig till grabbarna (gudarna) i Skitsystem och säga att trots att det sägs att man ska sluta på topp så är det bara en elak myt. KOM TILLBAKA FÖR I HELVETE!!!!KOM TILLBAKA!!!!!!!!!!!

3 responses to “4. Skitsystem – Stigmata

  • Kim

    Ny musik, ja… Kolla gärna in Werock där det i början av varje månad kommer upp en hög färska recensioner http://www.werock.se/ Det är inte så farligt mycket black metal där 😉 även om det blivit lite mer på sistone, t ex min nyliga intervju med norska Taake.

    Tänkte uppdatera länklistan på min blogg, är det okey om jag länkar hit?

    Skitsystem? Får väl lov att ta ett tag med dem igen, har liksom inte haft riktigt ork… Ser att hela plattan ligger för fri nedladdning på deras hemsida 🙂 Har du något tips om var man kan hitta texterna?

  • jonteroyal

    Länka på mannen, kollade som sagt in din blogg och tänker självklart länka till dig med. Ska ta och kolla upp Werock med så tack för tipset. Skriv gärna om black metal, har nämligen en känsla av att de kommer vara samma sak som med andra stilar för min del. Man får kämpa ett tag men till slut inser man storheten. Jag hoppas det iaf.

    Klart du ska ta en stund med Skitsystem igen. Det säger sig självt. Här är några av texterna från Stigmata: http://www.seekalyric.com/browse/Skitsystem/Stigmata Hitta tyvärr ingen sida där alla texter fanns.

  • Kim

    Tack för länken. Texterna är alltid viktiga för mig, inte minst när det gäller ny musik. Vad gäller black metal har jag ett väldigt kort relation till den genren och känner mig fortfarande som en storögd utforskare. Här nånstans började det.
    http://kimkahn.blogspot.com/2008/01/black-metal_15.html

    (När jag skriver på Werock använder jag signaturen BiblioteKarin)

Vad tycker du - bra eller anus? Speak your mind...

