3. Khoma – The Second Wave

the-second-waveNu är jag på inget sätt vegan – eller vegitarian för den delen – men att säga att inget gott kom ut av veganrörelsen på 90-talet är sådan idioti att jag tror att även Carola skulle hålla med mig. Visst, mängder med minkar blev utsläppta och dog i naturen då de inte visste hur de skulle överleva i det fria och ett antal Scanbilar flög i luften men det ändrar inte faktum. Sveriges musikliv skulle vara betydligt fattigare om inte detta hade inträffat. Titta bara på Umeå, staden där allt startade. Ut ur denna rörelse kom många, många hardcoreband. Det mest kända Refused (ett av Sveriges bästa band någonsin) splittrades sedermera och gav upphov till framförallt International Noise Conspiracy.

Men något annat grodde också under ytan. Några av gossarna som gillade att skrika på köttföretagen började knarka Neurosis utav bara fan och vips så föddes Cult of Luna 1999. Bandet har släppt ifrån sig några otroliga verk – bäst är förra årets ”Eternal Kingdom” som knep en fjärdeplats på min lista – och har satt ett rejält avtryck på metalvärlden. Under starten av detta sekel började dock Cult of Lunas ledare Johannes Persson (gitarr) sukta efter ett sidoprojekt. Han tog med sig Fredrik Kihlberg (sång, gitarr, piano) från Cult of Luna och anslöt sig med Jan Jämte (sång) och hux flux var Khoma fött. 2004 kom debuten ”Tsuanami” – släppt enbart några månader innan tsunamin – och tog Sverige med storm. Likheter gick självklart att dra med Cult of Luna men det här var mer rockorienterat, mer Radiohead än Neurosis så att säga. Och satan så bra.

Kanterna polerades polerades dock ännu mer till uppföljaren ”The Second Wave” (som innehåller tre låtar som även finns på debuten) som såg dagens ljus 2006. När jag hörde debuten var jag fullkomligt övertygad om att den inte skulle kunna överträffas men ack vad skönt det är att ha fel. ”The Second Wave” är en målning, ett landskap, en resa, en film. Allt på samma gång. Man dras in i Khomas värld och man vill aldrig ut, det är så varmt, så inbjudande, så vackert och även så oroväckande att det är makalöst. Att välja ut speciella spår känns fel på något sätt, jag vill liksom inte urskilja spåren från varanda. Alla spåren är en del av den naturliga helheten som utgör ”The Second Wave” och det är så detta mästerverk ska avnjutas. Skivan är fantastisk när man sitter på tåget och har full volym i lurarna, den är fantastisk när man halvligger i soffan och bara njuter av tongångarna, ja, den är fantastisk var som helst, så länge man ger den det utrymme den förtjänar. Att Jan Jämte sen har en av Sveriges vackraste stämmor gör ju inget sämre – vissa likheter kan skönjas mellan hans röst och Thom Yorkes från nämnda Radiohead.

Ge dig själv tid i present och upplev Khoma. Jag vet att hela texten är pretentiös så det förslår men det kan inte hjälpas. Khoma lockar fram det ur en, hur opretentiös man än är. Så, fram med ett glas rödvin, slå er ner i sofforna, släck alla lampor, tänd några ljus, slappna av och flyt bara in i Khomas värld. Det är ni värda.

6 responses to “3. Khoma – The Second Wave

  • Tomasz

    Mycket bra platta även om de haft lite otur med sina albumtitlar och tsunamikatastrofen som skedde kring släppet. Bra band och jag ser fram emot nästa släpp när det nu blir.

    Har länkat till dig från min personliga blogg förresten.

  • jonteroyal

    Tack för länkningen, äran besvaras med att jag länkar till dig. Hoppas bara du håller igång skrivandet nu denna gång. Såg att du hade ett långt uppehåll förut=).

    Vet faktiskt inte om jag ser fram emot nästa släpp. Mina förväntningar är på topp och känns som att det bara kan bli pannkaka. Men jag skulle älska att bli felbevisad.

  • Tomasz

    Jodå, jag är mer taggad än tidigare att skriva nu än tidigare. Lite bristande inspiration samt jobb på annat håll höll mig borta.

    Måste tillägga att jag föredrog den andra designen bättre men smaken är som röven, delad och du är mästare på din site.

  • JonteRoyal

    Sitter själv och funderar över designen, är inte helt nöjd. Men den gamla kommer inte tillbaka, var trött på den och kändes nästan lite klyschigt att sitta och skriva om metal och punk med en helsvart bakgrund.

  • Kim

    Snyggt, snyggt 🙂 Fast jag vill ju hävda att det (nästan) bara är innehållet som har betydelse. (Eller så är jag bara för lat att designa om Kims blogg…)

  • Khoma « JonteRoyal

    […] Second Wave”, vilket visade sig vara ännu bättre än debuten. Själv utnämnde jag den till det tredje bästa släppet när jag räknade ner bästa skivsläppen mellan åren 2000 – 20008 för ett tag sedan här […]

Vad tycker du - bra eller anus? Speak your mind...

