2. Disfear – Live the Storm

live-the-stormTänk för en dag att du är Tompa Lindberg (sång, ex. At the Gates, Skitsystem). Du har varit med och sjungt på den bästa svenska skivan någonsin (At the Gates – Slaughter of the Soul), du har varit med och grundat Skitsystem och du är medlem i Disfear. Förutom det är du också medlem i The Great Deciever, sjungt in en platta för grymt förbisedda Crown och medverkat i mer projekt än vad som kan räknas. Det låter inte helt fel, eller hur?

Disfears ”Live the Storm” – utgiven i januari 2008 – är i mitt tycke, med risk för att få punkpolisen på mig, utan tvekan den bästa kängplattan som någonsin sett dagens ljus. Jag vet att det alltid pratas om Discharge men jag är helt enkelt för ung för de så jag håller mig till dagens hjältar och Disfear står helt klart högst däruppe. Och det blir aldrig så tydligt som på fjolårets ”Live the Storm”. En skiva som bara andas kärlek. Skivan inleds med ”Get it Off” och standarden är kort och gott spikad. Sköna, stenhårda rockriff, snabb d-takt och en komplett ursinnig Tompa Lindberg som anförare. Briljant. ”The Cage” har ett riff som lika gärna hade kunnat varit skrivet av Turbonegro och ”Testament” känns lite som gamla Hellacopters – om Hellacopters hade spelat käng vill säga. Kort sammanfattat kan man säga att detta är en total rockfest, framfört med vansinnig d-takt och anförd av en av Sveriges mest galna röster.

Disfear består, förutom redan nämda Tompa Lindberg, av Uffe Cederlund (gitarr, ex. Entombed), Björn Pettersson (gitarr, Krigshot), Henke Frykman (bas) och Marcus Andersson (trummor). De startade redan 1989 under namnet Anti-Bofors och har släppt skivorna ”A Brutal Sight of War” (1993), ”Soul Scars” (1995), ”Everyday Slughter” (1997), ”Misanthropic Generation” (2003) och nämnda mästerverk ”Live the Storm” (2008). Det var dock först på ”Misanthropic Generation” som den mer rockinfluerade kängen fick genomslag och således först då jag blev intresserad på allvar. Jag är inte så jävla hardcore. Kritiken mot ”Live the Storm” har från de flesta håll just varit överanvändadet av rockriff, vilket är något jag har svårt att förstå. Gillar inte folk att ha roligt eller vad är det är det frågan om?  

För roligt är just vad man har i samröre med denna koloss. Visst, Tompas texter är som vanligt samhällskritiska och intelligenta, lyssna bara på detta stycke från ”The Cage”; ”Apathy, the sharpest weapon/A respect built on abuse/So thin, so transparent/Brought up on diet truth/Painted up in weekend bliss/So afraid of what we might miss/Comfort or freedom, you can’t have both/Sharpen the knives, go for their throats”, så förstår ni vad jag menar men det är i det stora hela irrellevant för jag har så så jävla sanslöst kul till den här skivan. Jag vill riva lägenheten, springa runt på stan och skrika, festa som en galning, ja, bara bete mig helt enkelt. En sak är dock säker, du kan inte sitta still till det här. Det går inte, jag tror fan det är gentiskt omöjligt.

Har nu ägt denna skiva i ganska exakt ett års tid och fastän den satt som en smäck redan efter första genomlyssningen så har jag inte tröttnat för en sekund. En grov uppskattning är att jag har spelat skivan minst 3 gånger i veckan i genomsnitt vilket skulle ge en ungefär 150 genomlyssningar och den växer bara för varje gång. Det är utmärkande för en bra platta. Avslutningsvis kan jag säga att denna skiva förmodligen är den definerade motsatsen till den skiva som knipit förstaplatsen på listan.

”Get it Off”. Partiet vid 2.24 tror jag är själva defintionen av lycka. Enjoy:

2 responses to “2. Disfear – Live the Storm

  • Tomasz

    Hade inte kunnat skriva det bättre. Du sätter ord på mina tankar i texten om skivan. Jag väntade länge på ”Live The Storm” till den grad att jag helt missade albumsläppet och kom på det i december. Men det är en sjujävla rockfest som jag är glad att jag hittade till slut, hur sent det nu än blev.

  • Fredrik

    Hats off för utnämnandet av ATG’s ”Slaugther” till bästa svenska skivan någonsin – så sant, så sant…

Vad tycker du - bra eller anus? Speak your mind...

