Bästa album 2000-2008: Hedersomnämnande

machine-headSka inom kort berätta vilken skiva som knipit försaplatsen på denna hedersamma lista. Men till dess tycker jag det vara på plats med en liten hyllning till en platta som snavade precis på mållinjen; Machine Heads ”The Blackening”. En skiva som mycket väl kan ses som en innehållsförteckning till metal som genre. Gillar du inte det här, ja då är du förmodligen inte hårdrockare. Ledsen, men så är fallet.

Debuten ”Burn My Eyes” brukar oftast betecknas som Machine Heads mästerverk men jag – hur mycket jag än älskar ”Burn My Eyes” – är av uppfattningen att det var 2007 som gruppen fick allt att stämma. ”The Blackening” förenar gammal hederlig thrashmetal med grooviga Pantera-riff, känslosamma sångmelodier konkurrerar med testoronstinna vrål och allt toppas sedan med ljuvliga Judas Priest-solon. Precis som jag sa innan, gillar ni metal så gillar ni det här. Inledande ”Clenching the Fist of Dissent” är en makalös thrashfest, ”A Farewell to Arms” är vacker så det förslår, ”Aesthetics of Hate” är bland det mest arga jag hört och ”Halo” – skivans bästa spår – har precis allt av det jag räknat upp tidigare.

Att den ändå inte når upp på listan handlar delvis om kvaliten på de skivor som kvalificerat sig och delvis om ett antal döda stunder på skivan. ”Beautiful Morning” är inte helt gedigen och ”Wolves” skulle tjänat på en något kortare låtlängd.

Förutom de små detaljerna så är det dock en makalös resa för ett metlfreak som mig själv och skivan förtjänar således ett omnämnande. Inte minst för att fyra av de åtta spåren passerar nio minuter, utan att tappa lyssnaren överhuvudtaget. Det är stort.

Om nån ni känner vill ha en introduktion till metal, placera denna skiva i deras hand. Gillar de den gillar de metal och vice versa.

4 responses to “Bästa album 2000-2008: Hedersomnämnande

  • Kim

    Snyggt jobbat! Du lyckas verkligen hålla läsarna på halster – utan att vi tappar intresset för topplistan 🙂

    Kan hålla med om att “The Blackening” kan sägas vara en slags ”typisk” metalplatta, därför gillar jag den också, men för mig sticker den inte ut nåt särskilt ändå.

  • Tomasz

    Instämmer till fullo Jonte! Du kan din sak. Intressant hur långa låtarna egentligen är men de känns betydligt kortare utan att man blir uttråkad såsom bandet framför sin musik på den här skivan. För mig var det lätt 2007 års bästa album! Aesthetics Of Hate är fantastisk. Jag älskar solot i mitten av låten och får gåshud än idag när jag lyssnar på låten.

  • Fredrik

    Machine Head är onekligen ett band av vikt, även om jag nog får erkänna att jag delar uppfattningen att debuten är deras tyngsta pjäs. Får efter att ha läst ditt inlägg dock lov att ge åtminstone ”Aesthetics” en chans till…

    Just apropå det här med inflytelserika band:

    Har gett mig på den vanskliga uppgiften att på min blogg lista de 10 mest inflytelserika akterna i fråga om framväxen av dagens metalscen. Ser fram emot kommentarer / diskussion kring urvalet! 🙂

  • jonteroyal

    Kim: För att vara ärlig så hade jag glömt bort listan ett tag, men nu ska det blir fart. Ska presentera vinnaren senare idag hade jag tänkt. Ge ”The Blackening” en chans till, den är helt grym precis som Tomasz – och jag – menar.

    Fredrik: Den listan verkar onekligen intressant. Ska kolla upp den nu.

Vad tycker du - bra eller anus? Speak your mind...

