Topp 10, Metallica: 09. Whiplash (Kill ‘em All, 1983)

kill-em-allÅret är 1981. Två långhåriga slynglar sitter i ett pojkrum någonstans i Los Angeles – bepansrade med ett obotligt engagemang – och lägger grunden till vad som kommer att bli världens största metalband. Slynglarna, mera kända som Lars Ulrich (trummor) och James Hetfield (gitarr, sång), besitter förvisso inte några större musikaliska färdigheter vid denna tiden, vilket kompenseras med en extrem beslutsamhet och än viktigare, en otrolig känsla för att skriva låtar. Det är ett imponerande faktum att klassiker som ”Hit the Lights” och ”Jump in the Fire” faktiskt är några av de första låtar som Hetfield/Ulrich någonsin skrev. Med hjälp av Cliff Burton (bas) och, till en början, Dave Mustaine (gitarr) börjar Metallica bli ett stort namn inom San Francisco-scenen (mer känt som Bay Area-scenen). De spelar redan nämda låtar tillsammans med covers. Nya låtar dyker upp (”Phantom Lord”, ”Motorbreath” m.m) och ifrån denna kavalkad av klassiker Metallica skrev mellan 81-83 är ”Whiplash” den som sammanfattar bandet tydligast – kanske även den låten som sammanfattar thrash som genre tydligast. ”Whiplash” är Motörhead på speed, den är ett skenande tåg och den framkallar ett upplopp inom en. Precis vad thrash ska göra så att säga. (Dave Mustaine fick som bekant sparken från Metallica innan debuten släpptes – ett ämne jag kommer fördjupa längre fram på listan – och ersattes av Kirk Hammet. ”Whiplash” spelades dock först in på demon ”Megaforce” och på den spelar Dave cliff-jamesMustaine. Intressant nog den enda inspelning med Mustaine och Burton tillsammans.)   

Det är sent 90-tal, kanske 98?, och en musikentusiast i linköping sitter på sitt pojkrum och lyssnar på sitt favoritband; Metallica. ”Enter Sandman”, ”The Memory Remains”, ”Sad But True”, ja, det var genom dessa låtar och deras respektive album jag upptäckte detta band. När jag sedan grävde mig tillbaka i Metallicas katalog, med hjälp av storebrors skivor, så kom jag till slut i kontakt med debuten ”Kill ‘em All”. Måste erkänna att det var med visst motstånd jag lyssnade på denna skiva, det var helt enkelt för skränigt för min dåvarende smak. Tills låt nummer sex, den skränigaste av de alla – ”Whiplash”. Detta var utan tvekan det tuffaste jag hört i hela mitt liv. Smattertuggandet på E-strängen, tvåtakten, det galna solot och slutligen Hetfields kaotiska stämma på det hela. Mitt motstånd försvann snabbt som ögat och ersattes av total dyrkan. Även fast jag anser Metallica gjort bättre låtar än denna så förtjänar ”Whiplash” en plats här, helt enkelt för att det inte finns en tuffare låt. ”Bang your head against the stage/Like you never did before/Make it ring/Make it bleed/Make it really sore” säger väl egentligen allt.

”Whiplash” och ”Anesthesia (Pulling Teeth)” live runt 82-83. Med Cliff Burton på bas och Dave Mustaine på gitarr. Enjoy.

3 responses to “Topp 10, Metallica: 09. Whiplash (Kill ‘em All, 1983)

  • Kim

    En bland flera fantastiska, och makalöst hållbara låtar från debutalbumet. Senast hörde vi t ex ”Seek and Destroy” live i Globen i mars..

    Intressant med en så här väl kommenterad lista. Jag kommer fortsätta följa nedräknandet med spänning 🙂

  • Fredrik

    Cliff Burton var verkligen SJUKT begåvad! Makalöst att över huvud taget kunna spela sådär på bas, och än mer imponerande med tanke på hans unga ålder.

    Hade onekligen varit ruggigt intressant att veta vilken musikalisk inriktning Metallica hade tagit med Cliff i livet…

  • jonteroyal

    Håller med Kim, vilka låtar. Seek and destroy är förmodligen en av de bästa men den är så utnött att jag faktiskt är hederligt trött på den.
    Eller så kan jag inte höra den utan att kastas tillbaka till hur dåligt jag själv framförde den för hundra år sedan. #1 pinsamhet i min bok=).

Vad tycker du - bra eller anus? Speak your mind...

